Het Marketingcommunicatieplan en internet /Uitdaging 5
Het Marketingcommunicatieplan en link populariteit

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het marketingcommunicatieplan is door 'internet' hard toe aan een major upgrade. Een linkstrategie is daarbij van groot belang. Wat houdt dat in?

Ook toe aan een major upgrade van het marketingcommunicatieplan door 'internet'? Lees de 10 uitdagingen die je ideeŽn, benaderingen en uitgangspunten radicaal op kunnen schudden. Uitdaging nummer 5 (zonder rangorde): link populariteit.

 

Het marketingcommunicatieplan en de noodzaak van een linkstrategie

De kern van een internet presence is vrijwel altijd de eigen website. Uiteraard moet deze een passende kwaliteit, uitstraling en informatie bieden, maar met alleen een goede website ben je er niet. De site moet ook bezocht worden.

PotentiŽle klanten komen binnen:

  • via links naar je site;
  • via zoekmachines en zoekdirectories (die in feite ook een link tonen naar je site);
  • door rechtstreeks het site-adres in te typen in een browser.

Die links zijn belangrijk, want ze brengen meer en bovendien geïnteresseerde bezoekers. Maar er nog een andere, cruciale reden: meer relevante links betekent over het algemeen dat je hoger in de resultaatlijstjes van zoekmachines scoort. De gedachte van de zoekmachines daarachter is dat andere sites en gebruikers jouw site blijkbaar belangrijk genoeg vinden om naar te verwijzen.

Dus zowel vanwege het extra, geïnteresseerde bezoek als vanwege de ranking bij zoekmachines zijn links belangrijk. Het marketingcommunicatieplan zal daarom ideeŽn of een strategie moeten bevatten over hoe je zo veel mogelijk relevante links krijgt.

Waar kunnen er links staan

Allereerst voor de duidelijkheid: op welke plekken kunnen links staan naar je site? In feite bijna overal! Kijk maar:

  • op verwante websites;
  • in portalen;
  • in zoekdirectories;
  • in games;
  • in e-mail;
  • in screensavers;
  • in online pdf-bestanden, Word-bestanden etc.;
  • in forums;
  • in nieuwsgroepen;
  • in news alerters;
  • in software-programma's
  • etc.

Overigens spelen vooral relevante links een rol. Het aanmelden van je site op allerlei willekeurige plekken ('deze software meldt uw site aan bij meer dan 1000 zoekmachines') heeft geen enkele zin. Het levert niet meer bezoekers op en zoekmachines kunnen je er soms zelfs voor 'straffen' door je lager te ranken.

Inhoud van een linkstrategie in het marketingcommunicatieplan

Het marketingcommunicatieplan verkent de potentiŽle plekken voor links

De linkstrategie brengt potentiŽle plekken voor links in kaart. Dat kunnen internetplekken zijn die je doelgroep vaak bezoekt of gebruikt. Maar het kunnen ook gebruikerskenmerken zijn die mogelijkheden bieden voor links: gamen (welke soort games), gebruik van screensavers (wat voor), gebruik van software (welke soort) etc.

Het marketingcommunicatieplan kiest de target-plekken

De linkstrategie geeft aan op welke plekken je gaat proberen om links te krijgen. Aantrekkelijke kandidaten zijn:

  • concurrerende sites. Dit lijkt lastig, maar toch heeft ook de concurrentie er soms baat bij om aan bezoekers een goed overzicht van relevante sites te bieden. Vaak is het ruilen van links een goede mogelijkheid;
  • sites die je eigen aanbod aanvullen;
  • sites die op een of andere manier te maken hebben met jouw niche;
  • sites die ongeveer dezelfde hoeveelheid internetverkeer genereren en ingesteld zijn op links-uitwisseling (check of ze een 'links'-pagina hebben).

Soms moet je voor links betalen, maar meestal zijn ze gratis en soms zijn er voorwaarden, zoals een lidmaatschap, aantoonbare relevantie of -in ruil- een link op je eigen site naar die andere site.

Het marketingcommunicatieplan zorgt dat je links krijgt

De linkstrategie in het marketingcommunicatieplan moet duidelijk maken hoe je gaat zorgen dat je links krijgt op je target-plekken:

  • In veel gevallen zal een gewone aanmelding volstaan: je vult online een form in of je stuurt de webmaster een mailtje. Dat is vaak voldoende om opgenomen te worden.
  • Als er voorwaarden zijn zoals een lidmaatschap of een ruil-link en je wilt per se op die site staan, dan zul je dat moeten regelen. Voor ruil-links is het handig om een eigen links-pagina te maken waar je die verschillende links bij elkaar kunt plaatsen.
  • Het belangrijkste en lastigste onderdeel van de linkstrategie is het aangeven hoe je het voor andere sites aantrekkelijk kunt maken om naar jou te linken. Want als dat je lukt, dan heb je kans dat her en der op internet mensen die geïnteresseerd zijn in jouw soort content een link naar je site opnemen. De linkstrategie in het marketingcommunicatieplan moet ideeŽn of een plan daarvoor bevatten. Methoden kunnen bijvoorbeeld zijn:
    • content op je site op te nemen die er kwalitatief uitspringt;
    • een voor jouw doelgroep handig softwareprogrammaatje te maken en andere webmasters aan te bieden dat zij die software zelf mogen aanbieden in ruil voor een link;
    • een e-book schrijven en dit aan webmasters ter verspreiding aanbieden;
    • een restricted area op je site aanbrengen en bepaalde webmasters aanbieden dat bezoekers die zich via hen aanmelden gratis toegang krijgen tot die VIP-inhoud. Ook kun je natuurlijk andere 'kortingen' aanbieden.

Een kanttekening:

Vrijwel alle vormen van internet promotie zullen bij succes uiteindelijke resulteren in een inbound link. Of het nu om reclame, free publicity of ruil-links gaat. In die zin zou je alle punten uit deze artikelenreeks kunnen zien als een onderdeel van een strategie om links te krijgen. Dat maakt het marketingcommunicatieplan niet overzichtelijker, dus gebruiken we de term 'linkstrategie' hier in een engere zin: een strategie ter aanvulling op internet reclame, zoekmachine- en zoekdirectory inspanningen, multilevel marketing en free publicity. Maar in feite maakt het niet zo veel uit wat voor 'definitie' je hanteert: waar het om gaat, is dat het marketingcommunicatieplan een weloverwogen plan bevat om links te krijgen.

 

 

Dit artikel is onderdeel van een artikelenreeks 'Het marketingcommunicatieplan en internet: tien uitdagingen'. Het volgende artikel in deze reeks behandelt uitdaging nr. 6: Internet reclame in het marketingcommunicatieplan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Veel sitebezoekers vonden ook het volgende artikel interessant:

Handige tips voor het solliciteren
Een CV opstellen: de voorbereidingen

Een Een CV opstellen: de voorbereidingen: tien tips voor een effectief curriculum vitae (CV)....

 

Wil je de rest van dit artikel lezen, klik dan even op Handige tips voor het solliciteren Een CV opstellen: de voorbereidingen.

NB. Er komen regelmatig nieuwe pagina's bij op deze site, dus kom gerust nog eens terug als je meer wilt weten over onderwerpen zoals op deze pagina 'Het Marketingcommunicatieplan en internet /Uitdaging 5 Het Marketingcommunicatieplan en link populariteit', of -meer in het algemeen- over zaken als communicatie, marketing, communicatieplan, marketingcommunicatieplan, communicatiemiddelen, vacature communicatiemedewerker enzovoort.