Een huisstijl ontwerp of een logo design?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een huisstijl ontwerp gaat verder dan logo design. Waar kies je voor?

 

Wil je een logo of een huisstijl ontwerp?

Een logo zal maar zelden op zich staan. Het vormt vaak een onderdeel van een complete huisstijl. Wel is het meestal het meest in het oog springende onderdeel van het huisstijl ontwerp. In deze artikelreeks over 'het logo' gaan we in op de logo-briefing, de beoordeling van de gepresenteerde logo ontwerpen en doe-het-zelf logo design. Maar in feite geldt alles wat in deze artikelreeks staat evenzeer voor het huisstijl-ontwerp in het algemeen en kun je het logo zien als een concrete deeluitwerking van die huisstijl. We raden zo'n benadering zelfs sterk aan: een los logo ontwerpen zonder links met een huisstijl komt in feite neer op het bedenken van een stempeltje. Daarmee benut je maar een miniem onderdeel van je grafische uitdrukkingsmogelijkheden.

Eerst logo of eerst een huisstijl ontwerp

Als je zelf aan de slag gaat met het logo ontwerpen vraag je je misschien af: moet ik eerst het logo ontwerpen of begin ik met het huisstijl ontwerp? In de praktijk blijken veel grafische ontwerpers te beginnen met het logo design en werken ze de huisstijl uit als een uitvloeisel van dat logo (met eventueel nog wat kleine wijzigingen in het beeldmerk wanneer dat nodig blijkt). Er valt echter wel degelijk wat te zeggen voor een andere aanpak. Het beginnen met het huisstijl ontwerp zorgt ervoor dat je er niet aan ontkomt om eerst een aantal basiszaken op een rij te zetten: wat wil ik eigenlijk bereiken, wat voor uitstraling wil ik, wat slaat aan bij mijn doelgroepen, wie zijn dat eigenlijk precies etc. Wanneer je zelf gelijk focust op het logo design bestaat het risico dat je je gelijk al richt op mooie vormen, leuke vondsten, goede vlakverdeling enzovoort. Daarmee ontstaat een zeer intuïtief ontwerp (wat niet slecht hoeft te zijn), maar als je intuïtie iets minder dan haarscherp is, zit je na afloop waarschijnlijk met een wel aardig, maar nogal 'random' ontwerp.

Zorg dus dat je hoe dan ook vóór het ontwerpen eerst je communicatiedoelen, doelgroepen, uitstraling overdacht hebt. En vraag je van tevoren ook eerst af:

  • welke kleurenschema ga ik voor logo / huisstijl gebruiken? Fel, zacht, anthroposofisch, sepia, contrastrijk, basiskleuren (natuurgroen, warm-geel, zeeblauw, aarde-achtig, m.a.w. een grove richting, nog geen exacte kleuren). De kleurenschema's van een verf-verkoper ('uw kamer in Venetiaanse kleuren') kunnen je misschien ook op ideeŽn brengen.
  • wat voor stijl wil ik voor logo of huisstijl? Losjes of strak, recht of vloeiend, met volvlakken of verlopen, zwaar of licht, graffiti-achtig, 'penseel-achtig', 'houtskool-achtig', schetsmatig of sterk uitgewerkt, etc.
  • welke lettertypes passen er bij de gewenste uitstraling? Uit het gekozen lettertype kun je veel conclusies trekken: stijlvol/klassiek, gevaarlijk, lieflijk, kids, creatief, back to basics etc. Wel vergt dit een duidelijk gevoel voor wat een bepaalde letter uitstraalt. Heb je dat gevoel, dan zou je van hieruit verder kunnen werken aan je logo en huisstijl.

Huisstijl-elementen verdringen logo

Na wat we eerder zeiden over het logo als een kernelement in uitwerking van de corporate identity klinkt het een beetje vreemd, maar toch willen we het belang van het bedrijfslogo in de corporate communication in een aantal gevallen wat relativeren. Dat geldt vooral de sterk web-geöriŽnteerde bedrijven of organisaties. Voor bedrijven die vrijwel uitsluitend via het internet met hun doelgroepen communiceren lijkt ons de rol van het logo wat teruggedrongen. De kernfunctie van het logo kan namelijk overgenomen zijn door bijvoorbeeld:

  • een consequent doorgevoerd kleurgebruik op de eigen website;
  • een heel eigen tone of voice van de communicatie (op de site, in forums, in emails);
  • een nadrukkelijk aanwezige pay-off/signature onder Šlle communicatie.

Een voorbeeld is misschien onze eigen site (het Communicatie-Centrum). Maar weinig bezoekers zullen in de vormgeving van bijvoorbeeld de huidige pagina een logo missen.

Advies: zorg voor een huisstijl

Al met al is ons advies duidelijk: zorg voor een huisstijl ontwerp met het logo design als belangrijk onderdeel daarvan. Of je eerst aan het logo ontwerpen slaat of eerst nadenkt over de huisstijl is een kwestie van hoe helder je je doelen etc. voor ogen hebt en wat het meest je creativiteit op gang brengt.

Dit artikel is onderdeel van een artikelenreeks over logo en huisstijl:

We hebben een speciale pagina met allerlei informatiebronnen over logo design op deze site:
Logo design: de cruciale informatiebronnen op een rij.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Veel sitebezoekers vonden ook het volgende artikel interessant:


Tien tips voor de beste visitekaartjes

Visitekaartjes zijn cruciaal bij een kennismaking. Dat stelt onder andere behoorlijke eisen aan de vormgeving. Daarom hebben we hier tien tips op een rij gezet voor wie zelf aan de slag wil....

 

Wil je de rest van dit artikel lezen, klik dan even op Tien tips voor de beste visitekaartjes.

NB. Er komen regelmatig nieuwe pagina's bij op deze site, dus kom gerust nog eens terug als je meer wilt weten over onderwerpen zoals op deze pagina ' Een huisstijl ontwerp of een logo design?', of -meer in het algemeen- over zaken als communicatie, marketing, communicatieplan, marketingcommunicatieplan, communicatiemiddelen, vacature communicatiemedewerker enzovoort.