Zelf je bedrijfslogo maken:
Enkele overwegingen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zelf je bedrijfslogo maken: ben je er klaar voor? Tips om je op gang te helpen.

Het beschikbare budget kan een sterk argument zijn om zelf een logo te ontwerpen. Maar het toevallig beschikken over de juiste ontwerp software maakt je nog niet automatisch tot een goede graphic designer. Hier enkele tips voor wie zelf bezig gaat met logo design.

 

Vóór je begint met zelf een bedrijfslogo te maken ...

Voordat je (bijv. als MKB-er) enthousiast begint met logo's ontwerpen zijn er een paar overwegingen:

  • De hoeveelheid budget die je beschikbaar hebt, is een keuze. Startende ondernemers begroten de huisstijl vaak op simpelweg de drukkosten. In dat geval is er natuurlijk per definitie te weinig geld voor een professioneel graphic designer. Dat is echter eerder een keuze dan een voorbeeld van goed budgetteren. Doet zo'n budgetkeuze wel recht aan overwegingen als:
    • business logo's laat je voor tien of meer jaar ontwerpen;
    • je bedrijfslogo komt op werkelijk elk van je communicatiemiddelen te staan;
    • jouw company logo zal vaak het énige van je communicatiemiddelen zijn waarmee je doelgroep in aanraking komt.
  • Vraag je af of je eigen creativiteit op het gebied van logo's ontwerpen het op kan nemen tegen die van professionele designers.
  • Vraag je af of je voldoende inzicht hebt in de technische kant van het logo's ontwerpen. Weet je met welke druktechnische eisen je product- of bedrijfslogo rekening moet houden om hoge reproductiekosten te voorkomen?
  • Is het misschien een goede tussenoplossing om zelf wat schetsen te maken en een graphic designer te vragen om op basis daarvan een huisstijl of een logo te ontwerpen. Dat scheelt heel wat ontwerp-uren en bijbehorende kosten. Bovendien geeft het de graphic designer een goed beeld van wat je voor ogen hebt voor het logo design. In dat geval moeten je eigen logo's ontwerpen natuurlijk wel aansluiten op de instructies in je briefing aan de graphic designer.

Zelf een bedrijfslogo maken met huisstijl in gedachten

In het verlengde van het logo ligt de huisstijl (of andersom). Dat wil zeggen dat je met de elementen die in het logo aanwezig zijn veel meer vastlegt dan het bedrijfslogo alleen. In je huisstijl kun je elementen terugvinden die je in feite al bij het logo design hebt vastgelegd:

  • De basislettertypes: welke lettertypes gebruik je voor welk soort tekst.
  • Gebruik van teksten: koppen half door gewone tekst ('platte tekst') heen, gecentreerd, in extra smalle kolom of juist over hele paginabreedte etc.
  • De richtlijnen voor het kleurgebruik: wat zijn de kenmerkende basiskleuren en hoe gebruik je die.
  • Eventuele plaatsingsrichtlijnen: tekst bijvoorbeeld altijd beginnen in een foto of kleurbalk, veel wit tussen tekstblokken of juist compact, foto's lopen van de pagina af, e.d.
  • De richtlijnen voor de illustraties:
    • Gebruik je clipart of foto's?
    • Welke inhoud kies je voor je foto's of clipart?
      Natuur, mensen, symbolisch of concreet, buiten- of binnen-opname, close-ups?
    • Welke design-stijl kies je voor je foto's of clipart?
      Wazig, grofkorrelig, sepia, hoog contrast, bepaalde kaderrand of -stijl, zwart/wit-icoon, etc.?
    • Hoe plaats je illustraties?
      Vrijstaand, van de pagina aflopend, door tekst heen, altijd in combinatie met andere stijlelementen zoals cirkels, blokken, golfjes, etc.?
    • Waar plaats je de illustraties?
      Linksboven op de pagina, bij elk begin van belangrijke blokken tekst, gecentreerd met tekst eromheen, etc.

Mocht je nu het gevoel hebben dat dit soort overwegingen wat meer kennis en feeling vergen dan je zelf bezit, aarzel dan niet om toch een professionele graphic designer in te schakelen. En in ieder geval is er niets op tegen om zelf wat schetsen te maken en die aan een graphic designer voor te leggen.

Soorten bedrijfslogo's

Je kunt qua opbouw een aantal soorten logo design onderscheiden:

  • letterlogo's, waarbij de naam in een onderscheidend lettertype (met eigen variaties) en een eigen kleur wordt weergegeven. Dit lijkt simpel, maar is een kunst op zich. Denk aan de enorm herkenbare 'M' van het McDonalds-beeldmerk.
  • logo's van tekst met beeld. Hierbij wordt de bedrijfs- of productnaam gecombineerd met een grafisch element zonder dat beide elkaar overlappen. Denk aan het appeltje van Apple.
  • geïntegreerde logo's. Hierbij zijn tekst en beeld onlosmakelijk verweven. Denk aan de RVS met mannetje/vrouwtje en paraplu.

Ook kun je een onderscheid maken in concrete of abstracte beelden (een tentje voor een tentfabrikant vs. het rode sterretje van Heineken).

Het onderscheid tussen deze soorten logo's komt nogal eens in de vakliteratuur voor, maar eerlijk gezegd is in onze ogen de praktische waarde ervan vrij beperkt. Communicatief gezien zijn er geen algemeen geldende, overduidelijke argumenten om bij logo design één van deze specifieke vormen te prefereren. Wel zijn er bij een abstract bedrijfslogo twee dingen om goed te overwegen:

  • Vanwege de herkenbaarheid is het aan te raden om het abstracte corporate logo altijd te gebruiken in combinatie met je bedrijfs- of productnaam.
  • Doelgroepen moeten wennen aan een abstract bedrijfslogo. Ze moeten als het ware getraind worden in het leggen van de link van een abstractie naar jouw concrete bedrijf, dienst of product. Dat kost heel veel tijd en geld. Het is beslist lastig voor een klein bedrijf om dit op te brengen.

IdeeŽn voor bedrijfslogo's nodig?

Zelf je eigen logo's ontwerpen valt niet mee. Een belangrijk probleem is vaak dat je onvoldoende afstand kunt nemen tot je eigen bedrijf of product en ook tot je eigen logo ontwerp. Hier in ieder geval wat basistips voor wie zelf gaat ontwerpen:

  • Kijk wat de concurrentie doet. Probeer globaal in diezelfde sfeer te blijven, maar kijk hoe je binnen die sfeer kunt opvallen / afwijken. Voorkom wel dat je aan het kopiŽren slaat: dat maakt het moeilijker om een eigen uitstraling neer te zetten. En als je al te dicht bij het logo van een concurrent blijft, kunnen er juridische consequenties zijn (een logo kan beschermd zijn).
  • Zoek in Google Afbeeldingen naar 'trefwoord + logo' en je krijgt een reeks afbeeldingen van logo's rond dat trefwoord. Ga gerust een poos browsen: niet om te gaan kopiŽren, maar om je op ideeŽn te brengen en om te zien wat anderen zoal doen. Kijk ook over de grens door voor 'trefwoord + logo' bijvoorbeeld engelse trefwoorden te gebruiken.
  • Mocht je moeite hebben om een passend symbool te ontwerpen, overweeg dan een letterlogo, waarbij de bedrijfs- of productnaam in een specifiek lettertype wordt gezet. Vergis je niet: ook het gekozen lettertype levert een specifieke boodschap af in de vorm van associaties (vrolijk, serieus, creatief, gezag, jong etc.). En natuurlijk kun je ook een deel van de letters uit de naam manipuleren: een 'i' in de vorm van een verticaal streepje met een dakje erboven, een 'h' als stoel, een 's' als golfje e.d. In dat geval meng je een letterlogo met een beeld.
  • Waarschuwing 1: Kijk uit voor bedrijfslogo's die iets verbeelden dat alleen in jouw gedachten als opdrachtgever leeft ('deze 3 pijlen verbeelden onze drie bedrijfsdoelen'). Dit roept geen enkele associatie bij je doelgroep op (of totaal andere associaties) en leidt dus tot een inhoudsloze uitstraling. Het klinkt logisch, maar het is een valkuil waar heel wat organisaties in vallen.
  • Waarschuwing 2: Kijk uit voor te ingewikkelde logo's. Kijk of het ontwerp werkelijk niet nog wat simpeler kan. Kleed het uit tot het niet verder kan, dan heb je de kern te pakken en daarmee een krachtig logo. Een criterium: kan je het bedrijfslogo in één oogopslag zien en weer reproduceren?
  • Waarschuwing 3: Kijk uit voor een beeldspraak die te ver afstaat van wat je feitelijk aanbiedt. Soms vind je zelf een prachtige analogie voor wat je doet en hoe je het doet. Maar het is een analogie die pas in het begrip van anderen begint te groeien naarmate je haar verder uitlegt. Zo'n beeldspraak is ongeschikt om een company logo op te baseren. Je hebt die tijd en gelegenheid niet om dingen uit te leggen. Het logo design moet in één klap duidelijk zijn!
  • Waarschuwing 4: Wees voorzichtig met clipart. Als je er niet heel erg veel aan versleutelt, zal het logo niet origineel ogen, niet 100 procent bij je passen, je minder onderscheiden van andere boodschappers en zul je het waarschijnlijk niet juridisch kunnen beschermen.
  • En nog een tip om teleurstellingen te voorkomen: het is handig om primair voor drukwerk te ontwerpen en secundair voor het web. Andersom leidt het vaak tot teleurstelling omdat de fraaie, volle beeldschermkleuren in drukwerk meestal een stuk fletser uitpakken.

Dit artikel is onderdeel van een artikelenreeks over logo en huisstijl:

Meer informatie nodig? Check in ieder geval de speciale pagina met informatiebronnen rond logo design of zoek verder op deze site met het zoekmachientje linksboven.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Veel sitebezoekers vonden ook het volgende artikel interessant:

Het Marketingcommunicatieplan en internet /Uitdaging 2
Het Marketingcommunicatieplan: nieuwe doelgroepen en doelen

Het marketingcommunicatieplan: hoe beïnvloedt internet de doelen en doelgroepen in het marketingcommunicatieplan.  ...

 

Wil je de rest van dit artikel lezen, klik dan even op Het Marketingcommunicatieplan en internet /Uitdaging 2 Het Marketingcommunicatieplan: nieuwe doelgroepen en doelen.

Naar de bovenkant van

'Enkele overwegingen'

NB. Er komen regelmatig nieuwe pagina's bij op deze site, dus kom gerust nog eens terug als je meer wilt weten over onderwerpen zoals op deze pagina 'Zelf je bedrijfslogo maken: Enkele overwegingen', of -meer in het algemeen- over zaken als communicatie, marketing, communicatieplan, marketingcommunicatieplan, communicatiemiddelen, vacature communicatiemedewerker enzovoort.