Relatiegeschenken:
Hoe kies je de beste?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Relatiegeschenken zijn enorm effectieve marketing- en promotie-middelen. Maar alléén wanneer je de juiste keuze maakt. Hoe doe je dat?

Goede relatiegeschenken kunnen soms jarenlang en met veel plezier door de ontvanger gebruikt worden. Dat alleen al geeft wel aan dat een geslaagd relatiegeschenk een belangrijk middel kan zijn om je marketing-, communicatie- of PR-doelen te bereiken. Maar er is ook een keerzijde: een routineus, a-creatief cadeau dat niets oproept bij de ontvanger, verdwijnt de la/prullenbak in. 'Hadden ze nou niet iets leukers kunnen bedenken?' Het juiste cadeau-idee is dus cruciaal. Kortom, hoe kies je goede relatiegeschenken?

 

Hoe kies je de juiste relatiegeschenken?

Dé cruciale vraag bij het kiezen en invullen van relatiegeschenken is: past het geschenk? Past het bijvoorbeeld bij wat je aanbiedt, past het bij je relaties, past het in de onderlinge relatie en past het bij je marketing- en communicatie-doelen? Jammer genoeg volgen veel opdrachtgevers de omgekeerde route: ze zijn gecharmeerd van een bepaald geschenk en met dat cadeau-idee in het hoofd vragen ze zich nauwelijks af wat voor doel het moet dienen, wie ze precies willen bereiken en al helemaal niet of dit voor dat doel en die doelgroep wel het meest geschikte middel is. Tijd dus om een aantal heldere criteria op een rij te zetten voor wie relatiegeschenken in wil zetten in zijn of haar relationship management.

Passen deze relatiegeschenken bij mijn doel?

Een cadeau aan (potentiŽle) relaties sturen is een PR- of marketingcommunicatie-activiteit. Dat alleen al geeft aan dat de actie duidelijk moet passen in een marketingplan, communicatieplan of PR-plan. Dat ligt voor de hand en toch zijn geschenk-acties nogal eens een ad hoc-gebeuren. Er is een beursstand gepland en op het laatst wordt bedacht dat het toch ook wel aardig is als je naast je folders ook nog wat anders uit te delen hebt. Gauw wat pennetjes bij laten drukken! Dat werkt niet! Nou ja, minder. Je laat in ieder geval een heel mooie kans liggen wanneer het relatiegeschenk niet een creatieve invulling vormt van een duidelijk omlijnd doel dat je nastreeft bij een specifieke relatiegroep.

Vraag je dus vooral eerst af wat voor communicatie- of PR-doel je voor ogen hebt:

  • Wil je de geholpen naamsbekendheid bij potentiŽle klanten vergroten;
  • Wil je de spontane naamsbekendheid bij bestaande relaties vergroten;
  • Wil je je merk 'inkleuren';
  • Wil je een nieuwe activiteit of een nieuw merk / product onder de aandacht brengen;
  • Wil je het contact aanhalen;
  • Wil je de response op je mailing verhogen;
  • Wil je de merkbinding bij je klanten verhogen;
  • Wil je op het juiste moment aandacht voor je product of dienst;
  • Wil je de relatie stimuleren iets te doen (bijvoorbeeld naar je stand te komen);
  • Wil je de verkoop gedurende een kortere termijn vergroten;
  • Wil je de relatie (met klanten, leveranciers of werknemers) versterken door bepaalde prestaties of diensten te belonen;
  • Wil je de winkelcommunicatie ondersteunen in de klantenbinding;
  • Wil je het clubgevoel bij de eigen werknemers vergroten;
  • Wil je een gemakkelijker ingang hebben naar een bepaalde groep beslissers toe;
  • Wil je een ondersteuning van andere marketing-, communicatie- of PR-activiteiten;
  • etc.

Een heldere keuze voor een bepaald doel maakt het kiezen van relatiegeschenken (waarvan er op z'n minst vele tienduizenden voorhanden zijn) gemakkelijker. Al was het alleen al omdat het makkelijker wordt over de keuze te overleggen (met collega's, chef of leverancier) wanneer je het eens bent over het precieze doel.

Hierboven staan overigens algemeen geformuleerde doelen, maar om de effectiviteit van je relatiegeschenken te kunnen evalueren moet je de doelen het liefst concretiseren tot SMART-doelstellingen (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden). Pas dan kun je achteraf bekijken of de geschenk-actie een goed middel was. Relatiegeschenken móeten in ieder geval je marketing- of communicatiedoelen ondersteunen en relevante boodschappen overdragen. Het doel is nóóit: 'gratis spul weggeven'. Dat is hooguit de strategie (en dan nog moet die wel wat verder doordacht worden).

 

Deel 2 van dit artikel gaat in op het volgende criterium bij het kiezen van een relatiegeschenk: Passen deze cadeaus bij de doelgroep.

Deel 3 gaat in op de criteria:

En misschien ook interessant:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Veel sitebezoekers vonden ook het volgende artikel interessant:

Het Marketingcommunicatieplan en internet /Uitdaging 3
Guerilla marketing: klein budget, groot succes

Guerilla marketing: wat is het en waar draait het om? M.n. internet biedt mogelijkheden om met weinig geld uiterst succesvolle marketing te bedrijven....

 

Wil je de rest van dit artikel lezen, klik dan even op Het Marketingcommunicatieplan en internet /Uitdaging 3 Guerilla marketing: klein budget, groot succes.

Naar de bovenkant van

'Hoe kies je de beste?'

NB. Er komen regelmatig nieuwe pagina's bij op deze site, dus kom gerust nog eens terug als je meer wilt weten over onderwerpen zoals op deze pagina 'Relatiegeschenken: Hoe kies je de beste?', of -meer in het algemeen- over zaken als communicatie, marketing, communicatieplan, marketingcommunicatieplan, communicatiemiddelen, vacature communicatiemedewerker enzovoort.