Het mooiste geschenk voor een relatie?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Een geschenk kan een relatie sterk bepalen. Hoe vind je dat ene, juiste relatiegeschenk?
 

Een relatie-geschenk is een prima middel om bepaalde marketing-, communicatie- of PR-doelen te bereiken. ALS je tenminste het juiste relatiegeschenk inzet. Hoe kies je het goede geschenk, of anders gezegd: welke criteria moet je aanleggen? Hier deel 3 van het artikel over het kiezen van een geschikt relatiegeschenk.

 

Hoe kies je het juiste geschenk?

In deel 1 van dit artikel ging het om de vraag: passen de beoogde relatiegeschenken bij de marketing-, communicatie- of PR-doelen. Deel 2 ging in op het criterium: passen de beoogde geschenken bij de doelgroep uit het marketingplan etc. In dit deel komt een aantal andere belangrijke criteria aan bod:

Past het geschenk bij jezelf?

Onderzoek wijst uit dat het overgrote deel van de consumenten het heel belangrijk vindt dat een relatiegeschenk/premium past bij de corporate identity of bij het merk. Dat betekent dat het een minimumvoorwaarde is dat het cadeau aansluit bij het imago van de gever of zijn product. Je zou ook kunnen zeggen dat relatie-geschenken 'eerlijk' moeten zijn. Je moet je er niet heel anders mee voordoen (veel grappiger, filosofischer, milieuvriendelijker etc.) dan je in werkelijkheid bent. Relaties, zeker degenen die je als bedrijf of organisatie kennen, prikken daardoorheen en in dat geval keert het cadeau zich tegen je.

Aan de andere kant: als je consequent bouwt aan een bepaald imago dan kan het juiste relatiegeschenk een grote ondersteuning daarvan betekenen. Zo kan een organisatie met een 'groen' imago dat imago nog eens een stuk versterken door met een relatiegeschenk creatief op dat groene karakter in te spelen. Wanneer je dan ook nog laat merken dat de 'milieuvriendelijkheid' van het geschenk zelf bij je keuze heeft meegespeeld (verpakking, drukmethode, gerecycled materiaal etc.), dan is de boodschap duidelijk. Misschien zelfs op een drammerige manier, maar dat kun je met de juiste creativiteit wel voorkomen.

Al met al mag de ontvanger geen tegenstrijdigheid voelen tussen zijn/haar beleving van een bedrijf, organisatie of merk en het ontvangen relatiegeschenk. Is er wel zo'n spanningsveld dan kan het geschenk een teleurstelling betekenen ('flauw', 'overdreven', 'goedkoop', 'saai' etc.) en in sommige gevallen zelfs schade doen (merkgevoelige jongeren die hun kleding ineens niet meer zo cool vinden) .

Past het geschenk bij de relatie die je hebt met de ontvanger?

Cadeaus kunnen goed passen bij de opdrachtgever, diens product/dienst, evenals bij de ontvangers, en toch minder effectief zijn. Vaak is dat omdat de relatiegeschenken dan onvoldoende aansluit op de relatie tussen opdrachtgever en ontvanger. Misschien heeft de copywriter de verkeerde toon getroffen, misschien is het geschenk een beetje 'overdone', misschien mist de persoonlijke toets die het gewone contact altijd kenmerkte.

Een wat extremer voorbeeld om dit duidelijk te maken: het pakt volkomen averechts uit wanneer je (als slaaf van je geautomatiseerde CRM-systeem) een aardige pen stuurt naar degene die net voor 400.000 euro bij je heeft besteld en al even rampzalig is het om horloges van 20 euro het stuk aan een vaag geïnteresseerd publiek uit te delen, wanneer je product 40 euro moet opbrengen.

Het is dus cruciaal dat de marketeer de onderlinge relatie goed inschat (en dat vooral vanuit de beleving van de ontvanger). Anders werkt het relatiegeschenk alleen maar vervreemdend.

Zijn de geschenken geschikt voor de beoogde distributie?

Ook dit beïnvloedt je geschenken-keuze. Reiken vertegenwoordigers het persoonlijk uit na een kennismakingsgesprek, staat het in bakken bij je beursstand, zit het in een mailing of als aardigheid bij de uiteindelijke bestelling? De relatiegeschenken en de manier waarop de gift de relatie bereikt, moeten dus ook op elkaar aansluiten: zowel qua vorm (volume), kwaliteit, prijs, verpakking etc.

Springen de relatiegeschenken er voldoende uit?

Op beurzen slepen bezoekers vaak tassen vol met informatie en aardigheidjes mee naar huis. Natuurlijk is dat een specifieke situatie, maar de boodschap is duidelijk: een relatiegeschenk moet er uitspringen! Het moet verrassen door zijn creativiteit. Het geschenk moet dus ook de mogelijk bieden voor zo'n creatieve invulling en dat gaat verder dan het opdrukken van het company logo. In feite draait dit criterium om creativiteit en minder om de cadeau-keuze. Neem dus de tijd om iets leuks/origineels te bedenken, te vinden en te realiseren en wacht niet tot het laatste moment.

Zijn de geschenken een effectieve besteding van het budget?

Dit lijkt een simpele vraag, maar hierachter liggen meerdere dilemma's, zoals:

  • Wat levert meer op: de beoogde actie met geschenken, een relatiemagazine of een avondje uit met je doelgroep?
  • Kies je voor kwaliteit of kwantiteit: minder geschenken van hoge kwaliteit of meer, maar van een goedkopere kwaliteit?
  • Wil je met hagel of met scherp schieten: een aardigheidje voor een grote groep of een ideaal cadeau voor een kleinere groep?
  • Wil je één relatiegeschenk voor meerdere relatiegroepen of kies je voor per doelgroep verschillende geschenken?
  • Etc. etc.

 

Een kanttekening: geschenken en het marketing/communicatieplan

De vragen uit bovenstaand artikel kun je alleen zinnig beantwoorden door terug te grijpen op je marketing/ communicatieplan. Dat plan geeft helderheid over onder andere:

  • wat je wil bereiken
  • bij wie
  • hoe je die doelgroepen denkt te kunnen bereiken (strategie)
  • wat je boodschap is
  • wat je tone of voice is
  • wat het allemaal mag kosten.

Dat is je belangrijkste houvast bij het kiezen uit die tien- of honderdduizenden geschenken en bij de verdere invulling van die keuze.

 

 

En misschien ook interessant:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Veel sitebezoekers vonden ook het volgende artikel interessant:

Het Marketingcommunicatieplan en internet /Uitdaging 6
Internet advertising vraagt serieus vakmanschap

Internet advertising heeft met name met contextgericht adverteren een zonnige toekomst. Wat is het en waar moet je rekening mee houden?  ...

 

Wil je de rest van dit artikel lezen, klik dan even op Het Marketingcommunicatieplan en internet /Uitdaging 6 Internet advertising vraagt serieus vakmanschap.

Naar de bovenkant van

'Het mooiste geschenk voor een relatie?'

NB. Er komen regelmatig nieuwe pagina's bij op deze site, dus kom gerust nog eens terug als je meer wilt weten over onderwerpen zoals op deze pagina ' Het mooiste geschenk voor een relatie?', of -meer in het algemeen- over zaken als communicatie, marketing, communicatieplan, marketingcommunicatieplan, communicatiemiddelen, vacature communicatiemedewerker enzovoort.